Według najnowszego sondażu, 52,6% Polaków chce przywrócenia handlu we wszystkie niedziele. 38,9% rodaków ma odmienne zdanie, a 8,5% nie umie się określić w tej kwestii. Do tego widać wzrost poparcia dla ww. rozwiązania. Na początku lutego br. 46% ankietowanych chciało, żeby sklepy stacjonarne pozostawały otwarte każdego dnia tygodnia. Przeciwników było wtedy 44%, a niezdecydowanych – 10%. W ciągu 8 miesięcy zmieniła się też struktura zwolenników. Wcześniej wśród nich były głównie osoby w wieku 30-40 lat, […]
Gospodarka
Przegląd Handlowy przeprowadził ankietę pt.: „Czy jesteś za przywróceniem handlu w niedzielę?” wśród swoich użytkowników. Wyniki są jednoznaczne i zdecydowanie wskazują na to, że Polacy chcą przywrócenia handlu w niedzielę. Szczegóły poniżej. W okresie grudzień 2023 – maj 2024 (pół roku) w naszym serwisie przeprowadziliśmy sondę, w której zapytaliśmy naszych czytelników czy chcą, aby rząd przywrócił wolny handel w niedziele. Wyniki mówią same za siebie: aż 73% osób jest za niedzielami handlowymi! Poniżej prezentujemy rozkład […]
W 2023 roku 7 razy mieliśmy niedziele handlowe, które to często nazywane są dniem „handlu bez ograniczeń”. Ile razy niedziela handlowa wypadnie w 2024 roku? Co ciekawe, według aktualnych rozporządzeń, w 2024 roku nic nie zmieni się w związku z niedzielami handlowymi względem poprzedniego roku. Oznacza to, że w 2024 roku będziemy mieli również 7 niedziel handlowych. Pierwsza niedziela handlowa w 2024 roku wypada 28 stycznia. Tego dnia wszystkie sklepy oraz galerie handlowe będą otwarte […]
Grupa Maspex – właściciel m.in. marek Tymbark, Kubuś, Lubella, Łowicz oraz alkoholi w tym Żubrówki – podpisała umowę z Pernod Ricard. W wyniku planowanej transakcji polska spółka stanie się właścicielem marki Becherovka oraz zakładu produkcyjnego wraz z magazynem w Karlovych Varach w Czechach. Becherovka – to kultowy likier ziołowy i najstarsza marka alkoholu w Czechach. To już 21 przejęcie firmy z Wadowic, w tym 12 za granicą. Przychody ze sprzedaży Maspeksu w 2022 roku wyniosły […]
W ubiegłym tygodniu Sejm przegłosował ustawę wprowadzającą system kaucyjny w Polsce. Już za niespełna półtora roku, czyli od stycznia 2025 r. – ma zostać wprowadzona kaucja w wysokości 50 groszy na jednorazowe butelki z plastiku do 3 litrów, szklane butelki wielorazowego użytku do 1,5 litra oraz metalowe puszki do 1 litra. Ile wyniesie kaucja za butelki i puszki? W czwartek 13 lipca 2023 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi. W styczniu […]
Accenture i Fashion Biznes przeprowadziły II edycję badania zwyczajów zakupowych generacji Z, czyli osób urodzonych po 1995 r. Jego celem było zrozumienie wpływu ostatnich miesięcy na sposób realizacji procesów zakupowych młodego pokolenia oraz powiązanych z nimi sfer życia zdominowanych przez narzędzia cyfrowe. Najważniejsze wnioski zostały przedstawione w raporcie „Jak kupuje generacja Z”. Generacja Z najbardziej ze wszystkich przebadanych pokoleń zatęskniła za bezpośrednimi kontaktami dostępnymi bez ograniczeń, 46% z nich uważa, że nauka i praca zdalna […]
Sektor handlowy to segment nieruchomości, który najdotkliwiej ucierpiał podczas pandemii, głównie z powodu trzech lockdownów oraz wciąż przedłużanych ograniczeń. Pomimo to w 2020 r. do użytku oddano blisko 260 tys. mkw. GLA powierzchni w centrach handlowych, co stanowi wynik zbliżony do roku 2019. W 2021 możemy spodziewać się, że na rynek trafi kolejne 200-250 tys. mkw. GLA – prognozuje firma doradcza Colliers. Dominacja małych Wymuszony przez pandemię lokalny styl życia obserwowany w ubiegłym roku, a […]
Ostatnie dwa tygodnie przyniosły nam zapowiedź zmian na rynku mąk piekarniczych. Zanotowano niewielkie 1-2% wzrosty cen w stosunku do sierpnia i września, kiedy to ceny stały w miejscu. Wydaję się, że to początek trendu, bowiem ceny pszenicy konsumpcyjnej w dalszym ciągu rosną i przekroczyły 900 PLN za pszenicę 12,5% białka z dostawą do portów z przeznaczeniem na eksport. To jest o 40-50 PLN na tonie więcej niż w pierwszej połowie października (oraz 140 PLN więcej […]
4 maja centra handlowe zostały ponownie otwarte. To światełko w tunelu dla właścicieli i najemców, jednak panująca pandemia i tak wywrze ogromny wpływ na całą branżę. O tym jak wygląda obecna sytuacja, jak zmieniają się nawyki konsumentów i jakie działania podjąć, by mogli oni bezpiecznie wrócić do zakupów stacjonarnych, opowiedziały Sylwia Wiszowata-Łazarz i Joanna Kłusek z międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield podczas webinaru pt. „Disconnect to Reconnect, czyli o rynku retail w nowej rzeczywistości”. […]
Nadchodzące lata przyniosą branży handlowej wiele wyzwań. Na lokalne uwarunkowania, min. w postaci postępujących ograniczeń w niedzielnym handlu, nałożą się globalne trendy społeczne, takie jak starzenie się populacji i rosnące oczekiwania konsumentów. Zmiany te wymuszają na branży otwarcie na nowe rozwiązania i formaty. Najbliższe lata przyniosą bardziej intuicyjne i znacznie szybsze zakupy. Zmniejszy się powierzchnia sklepów, upowszechnią się kasy samoobsługowe i hybrydowe. Dzięki zastosowanym nowoczesnym urządzeniom, takim jak inteligentne półki czy wózki, klient w sklepie […]