Marki FoodCare odnotowały znakomite wyniki w 2013 r. Motorami sprzedaży jednej z wiodących firm z branży FMCG były: napój energetyczny BLACK, kultowe FRUGO, marka produktów deserowych Gellwe oraz marka płatków śniadaniowych i herbat mrożonych Fitella. Firma należąca do Wiesława Włodarskiego zapowiada, że 2014 rok upłynie pod znakiem dalszego intensywnego rozwoju portfolio produktów oraz umacniania pozycji poszczególnych marek zagranicą.
Sprzedaż FRUGO od momentu reaktywacji marki przekroczyła 300 mln butelek. W ub. r. brand wygenerował przychody w wysokości 101 mln zł. Z udziałami rynkowymi na poziomie 43 proc. w ujęciu wartościowym i 39 proc. pod względem liczby sprzedanych sztuk , FRUGO utrzymało pozycję lidera na rynku napojów w szklanych butelkach. W tym czasie BLACK Energy Drink zdobył 15,1 proc. udziały pod względem liczby sprzedanych sztuk oraz 11,5 proc. udziały ilościowo w litrach, utrzymując miano najchętniej wybieranego przez konsumentów napoju energetycznego. BLACK wyprzedza najbliższych konkurentów o kilka punktów procentowych. Sukces ten udało się osiągnąć mimo spadku na rynku napojów energetycznych wartym niemal 760 mln zł.
FoodCare osiąga wysokie wyniki nie tylko w kategorii napoje, ale także jeśli chodzi o produkty deserowe i sypkie m.in. przy udziale marki Gellwe – obecnej w niemal każdym polskim domu od 30 lat. Brand jest liderem wartościowym i wolumenowym w sprzedaży: ciast na zimno (26 proc. udziałów wartościowo i 35 proc. wolumenowo), karpatki ciasta (55 proc. i 58 proc.), proszku do pieczenia (34 proc. i 41 proc.), bitej śmietany (35 proc. i 37 proc.) oraz sody oczyszczonej (36 proc. i 41 proc.) . Jedną z najsilniejszych marek w portfolio FoodCare stała się także Fitella. Marka jest liderem kategorii musli z 39 proc. udziałami w rynku . W 2013 r. Fitella rozszerzyła swoje portfolio o kolejny produkt dla kobiet, debiutując w zupełnie nowym segmencie herbat mrożonych. FoodCare jest ponadto jednym z największych dostawców marek własnych do wiodących sieci handlowych w Polsce i Europie.
Nie zważając na wymagającą sytuację rynkową i dużą konkurencyjność branży, w ubiegłym roku skupiliśmy się na dalszym rozwoju biznesu. Rozbudowywaliśmy portfolio produktów, inwestowaliśmy w działania sprzedażowo-marketingowe, weszliśmy w nowy segment herbat mrożonych pod marką Fitella. Strategia ta zdała egzamin, przynosząc nam doskonałe wyniki sprzedaży. Dlatego nie planujemy jej zmieniać. W 2014 rok wchodzimy z dużym optymizmem. W najbliższym czasie planujemy zadebiutować w segmencie lizaków, a także napojów dla dzieci. Szczególnego nasilenia naszych działań należy się spodziewać na rynku amerykańskim, gdzie zintensyfikujemy sprzedaż BLACK tak, aby w perspektywie dwóch lat móc już pochwalić się znaczącymi udziałami w rynku.
– powiedział Wiesław Włodarski, prezes FoodCare.
Obecnie przychody FoodCare pochodzące z eksportu stanowią niecałe 8 proc. całościowych obrotów firmy i wynoszą 43 mln PLN, a w 2014 r. mają wzrosnąć do 15 proc. Flagowe marki FoodCare importują dziś 52 kraje. Głównymi importerami są obecnie: Wielka Brytania, Węgry, Czechy, Słowacja, Bułgaria, Turcja, USA, Rosja
i Chiny. Spółka stale pracuje nad rozwojem eksportu – planuje m.in. znacznie zwiększyć swój udział w rynku amerykańskim . Obecnie do USA transportowanych jest ok. dwóch kontenerów miesięcznie z towarem o wartości 250 tys. PLN. Produkty FoodCare dostępne są w sklepach etnicznych z polską żywnością. Firma podpisała jednak umowę z dystrybutorem BLACK w USA. Niebawem marka będzie dostępna w Stanach Zjednoczonych pod nazwą BLACK GOLD, zasilając tym samym kategorię Premium. Od maja 2014 r. BLACK wejdzie do 1-2 sieci handlowych, a Mike Tyson będzie aktywnie uczestniczył w promocji tego brandu na rynku amerykańskim. Po wejściu do sieci handlowych, eksport do USA wzrośnie do kilkudziesięciu kontenerów miesięcznie. Na koniec 2016 r. zakładane przychody ze sprzedaży BLACK GOLD w USA mają wynieść 30 mln USD. Wówczas rozpocznie się także ogólnokrajowa kampania ATL i BTL tej marki.
Spółka należąca do Wiesława Włodarskiego ma także ambitne plany dot. rozwoju portfolio produktów. Jeszcze w tym roku do sprzedaży trafią mocno owocowe lizaki FRUGO. Z kolei, napojowe portfolio FoodCare zostanie rozszerzone o nową markę ekonomiczną. W 2015 r. FoodCare zadebiutuje także w kategorii wód mineralnych – woda produkowana pod marką Fitella trafi do sprzedaży latem przyszłego roku. Aktualne pozostają również plany wejścia w kategorię jogurtów. Licencja do marki Fitella na potrzeby produkcji jogurtów zostanie udzielona firmie, która już odniosła sukces na rynku mleczarskim. Trwają rozmowy z potencjalnymi partnerami.