Jak przekonać klienta do sięgnięcia po pojawiające się nowości na rynku rybnym? Czego poszukują konsumenci, którzy stawiają na rybę? Firma Global Fish ma na to odpowiedź.
Świeża, doskonałej jakości ryba z rodzimej hodowli.
Z badania polskiego rynku rybnego przeprowadzonego w 2012 r. przez TNS OBOP wynika, że aż 80 proc. Polaków deklaruje, że przy zakupie ryb wyboru dokonuje przede wszystkim ze względu na świeżość (63 proc.) i cenę (51 proc.) produktu. Badania pokazują też, że już co dziesiąty ankietowany kupując ryby zwraca uwagę na miejsce ich pochodzenia. To wynik o wiele lepszy od tych sprzed kilku lat.
Konsument ma prawo do informacji
Coraz bardziej świadomi własnych potrzeb i zasobności swoich portfeli klienci częściej niż kilka lat temu przyglądają się etykietom dołączanym do kupowanych produktów. Poszukują tym samym dobrej jakości i ceny do owej jakości adekwatnej. Dlatego przy ladzie sklepowej sprzedawcy zasypywani są pytaniami od klientów. Edukacja konsumencka stała się nowym wyzwaniem dla sprzedawców, szczególnie przy oferowaniu kupującym nowych produktów a takim będzie świeża tilapia czerwona i srebrzysta z hodowli Global Fish.
Na jakie walory tilapii należy wskazać?
Wskazaniem jest tu sama cena produktu. Global Fish zleciło badania pokazujące ile Polacy są w stanie i chcieliby zapłacić za świeżą rybę. Okazało się, że poziom ceny oscyluje tylko nieco poniżej ekskluzywnej dorady (około 30 zł za kilogram). Należy zwrócić uwagę, że cena dotyczy w 100 proc. rybiego mięsa. Nie nalicza się tu odsetka wagowego przypadającego na glazurę obecną w rybach mrożonych, która może stanowić nawet 25 proc. masy.
Idąc tropem badań preferencji konsumenckich, przede wszystkim sprzedawca musi wyjaśnić klientowi czym jest świeża ryba, dlaczego jest atrakcyjniejsza od głęboko mrożonych tuszek czy filetów. Jak różni się mięso ryby nigdy nie zmrożonej od tej eksponowanej w zamrażarkach, jakie ma wartości odżywcze. To ważne z uwagi na fakt, że klienci sięgając po ryby wyłożone na lodzie w przekonaniu o ich świeżości, mogą trafić na rybę rozmrożoną. A struktura jej mięsa znacznie rożni się od ryby odłowionej niespełna 12 godzin wcześniej (bo tyle czasu Global Fish potrzebuje na dostawę do sklepów i hurtowni).
Przedstawiciele firmy podkreślają również, że oferowanie świeżej ryby i zwiększanie świadomości konsumentów co do niepodważalnych walorów smakowych i jakościowych oraz korzyści płynących ze spożywania mięsa świeżej (nie mrożonej) ryby jest jednym z głównych celów jakie stawia przed sobą spółka.
Oferując pełnowartościowe mięso ryb, którego struktura nie jest zniszczona, rozerwana w procesie mrożenia, mięso nie zawierające ości, smaczne i łatwe w przyrządzeniu, i co ważne zawierające niezbędne proteiny i doskonałą proporcję zawartości kwasów Omega3 w stosunku do zawartości tłuszczu, dajemy konsumentom doskonałą alternatywę.
– wyjaśnia Przemysław Pajcz, dyrektor marketingu Global Fish.
Tilapia jest jedną z pięciu najczęściej spożywanych ryb na świecie. W samych Stanach Zjednoczonych zjada się ponad 215 tys. ton tej ryby rocznie. W Polsce rynek rybny ma cały czas potencjał wzrostowy. Polacy zjadają średnio 12 kg ryb rocznie (w przeliczeniu na osobę). To niespełna połowa spożycia unijnego. Jednak wzrastająca świadomość żywieniowa Polaków i coraz większa dostępność dobrej jakości świeżego mięsa rybnego pozwala prognozować istotny wzrost konsumpcji.
Global Fish