Czekoladowe zwyczaje zakupowe Polaków – kto kupuje pod wpływem impulsu, a kto stawia na klasykę?

Fabryka Czekolady Wedel12 kwietnia świętujemy Dzień Czekolady! Z tej okazji Wedel postanowił przyjrzeć się, jak zmieniają się nasze zwyczaje zakupowe w kategorii słodyczy czekoladowych. Wyniki? Słodko zaskakujące – bo choć czekolada łączy pokolenia, to każdy z nas podchodzi do niej nieco inaczej.

Młodzi? Spontaniczni i otwarci na nowości

Z badania przeprowadzonego przez IQS na zlecenie marki Wedel1 wynika, że najmłodsze pokolenia (16–31 lat) najczęściej dokonują impulsywnych zakupów – słodkości wpadają im do koszyka spontanicznie, bez planu. Królują tu batony i wafle – wygodne, smaczne, „na raz”.

Z wiekiem rośnie jednak skłonność do bardziej świadomych wyborów 0 zarówno pod względem rodzaju słodyczy, jak i częstotliwości ich spożycia. Starsze pokolenia (45+) coraz częściej sięgają po klasyczne tabliczki czekolady, a także… chałwę! W grupie 65+ aż 44% deklaruje jej spożycie, co stanowi wyraźny wzrost względem młodszych konsumentów (28%).

Dlatego w Wedlu tworzymy produkty odpowiadające na różne potrzeby – od czekoladowych klasyków, jak Baryłki, po nowoczesne propozycje w stylu czekolad Nadzianych czy owocowej linii z Tymbarkiem.

– mówi Katarzyna Kowalczyk, Kierowniczka Marketingu w E.Wedel.

Czekoladowi konsumenci – 4 podejścia do zakupów

Według wyników badania, można wyróżnić cztery wyraźne typy czekoladowych konsumentów:

  1. Smart shopperzy (30%) – szukają promocji, korzystają z aplikacji zakupowych, stawiają na produkty marek własnych.
  2. Jakościowi smakosze (22%) – liczy się marka, jakość i skład. Chętnie zapłacą więcej za produkty naturalne, lokalne, ekologiczne.
  3. Eksperymentatorzy (25%) – otwarci na nowości, cenią unikalne smaki i niestandardowe formy. Chcą być zaskakiwani.
  4. Tradycjonaliści (23%) – wierni ulubionym produktom i sprawdzonym markom. Stawiają na stabilność i znajome smaki.

Marka, która łączy pokolenia

Wartość rynku czekolady na świecieWedel od lat utrzymuje mocną pozycję w świadomości konsumentów – i to niezależnie od ich podejścia do zakupów:

  • 50% Polaków wymienia Wedla jako pierwszą markę czekolady, jaka przychodzi im do głowy
  • 83% rozpoznaje ją spontanicznie
  • 100% zna ją z tzw. świadomości wspomaganej

Takie wyniki to efekt ponad 170-letniej tradycji, ale też ciągłego rozwoju i dopasowywania oferty do oczekiwań różnych grup konsumenckich. Dziś w portfolio marki znajdziemy nie tylko klasyki, ale też limitowane serie, batony funkcjonalne czy oryginalne połączenia smakowe – a do tego unikalne doświadczenia, jak Pijalnie Czekolady Wedel czy muzealna Fabryka Czekolady.

Przyszłość? Jeszcze bardziej słodka

Jak wynika z najnowszej edycji raportu Wedla „Światowy i polski rynek słodyczy czekoladowych”, wartość tej kategorii ma wzrosnąć o ponad 54% do 2029 roku. Oznacza to jedno: czekolada zostaje z nami na długo – w różnych odsłonach i dla każdego gustu.

Niezależnie od tego, czy jesteś fanem mlecznej czekolady, czy eksperymentujesz z nowymi smakami – Dzień Czekolady to doskonała okazja, by sięgnąć po coś słodkiego. Może klasykę z dzieciństwa? A może nowość, która Cię zaskoczy?

[1] Źródło: IQS, Badanie szerokiego rynku przekąsek dla Wedel, reprezentatywna grupa Polaków w wieku 16+, 2024.

Wedel

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.