Rynek handlowy wciąż na fali wznoszącej

Międzynarodowa agencja doradcza Cushman & Wakefield podsumowała sytuację w sektorze nieruchomości handlowych w Polsce. Trzeci kwartał przyniósł kontynuację wysokiej aktywności deweloperskiej, a nowe otwarcia zostały kompletnie zdominowane przez parki handlowe. To pierwszy taki kwartał w rozwoju polskiego rynku, kiedy jeden format całkowicie zdominował nową podaż. Dobrym nastrojom w segmencie nieruchomości handlowych towarzyszy też rosnąca liczba debiutów marek, a także pozytywne wyniki notowane po stronie sprzedaży detalicznej, odwiedzalności centrów handlowych i ich obrotów.

PODAŻ: 102 000 m2 otwartej powierzchni handlowej III kwartale

Ewa Derlatka-ChilewiczTrzeci kwartał w sektorze nieruchomości handlowych stanął pod znakiem wysokiej aktywności deweloperskiej i przyniósł 102 000 m2 nowoczesnej powierzchni handlowej dostarczonej na rynek. Wszystkie nowe otwarcia dotyczyły formatu parków handlowych, które powstały zarówno w dużych aglomeracjach, jak i miastach do 50 000 mieszkańców. Tym samym całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce sięgają aktualnie ok. 16,6 mln m2, a według prognoz cały 2024 rok zamknie się wynikiem ok. 460 000 m2 nowej podaży,

– komentuje Ewa Derlatka-Chilewicz, Head of Research, Cushman & Wakefield.

Największe obiekty to parki handlowe BIG Gorzów oraz BIG Ostróda, obydwa o powierzchni ok. 25 000 m2 GLA. W tym czasie na rynku zadebiutował również San Park Piaseczno dostarczając na rynek Mysiadła ok. 18 500 m2, który wraz z budynkami Castoramy, OBI, Biedronki i Selgrosa (zostały wybudowane wcześniej) tworzy kompleks przekraczający 45 000 m2 Dodatkowo rozbudowy trzech parków handlowych w Radomsku, Skarżysko-Kamiennej i Sycowie przyczyniły się do zwiększenia podaży o 5700 m2

Ewelina StaruchAktualnie w realizacji pozostaje 350 000 m2, a deweloperzy są w trakcie budowy 44 obiektów handlowych, z czego 26 nieruchomości to całkiem nowe inwestycje. Z kolei 14 projektów przypadnie na rozbudowy, a 4 na przebudowy istniejących już obiektów. Analizując przyszłą podaż pod względem lokalizacji można zauważyć, że najwięcej powierzchni buduje się w województwach śląskim oraz mazowieckim, gdzie powstaje odpowiednio 55 000 i 54 000 m2 powierzchni. Ponadto 37% powierzchni w budowie znajduje się w miastach i miejscowościach poniżej 50 000 mieszkańców, zaś 43% w największych aglomeracjach powyżej 400 000 mieszkańców,

– mówi Ewelina Staruch, Senior Analyst, Cushman & Wakefield.

POPYT: aż dziesięć nowych marek na polskim rynku

Trzeci kwartał zaowocował debiutem dziesięciu brandów planujących dalszy rozwój w naszym kraju i były to: Arket, Bulgari, Carpatree, Dior Fashion, Dreame, GAP, Greek House, Rebernia, TAG Heuer oraz Tissot. Siedem z nich na otwarcie pierwszego w Polsce sklepu wybrało Warszawę.

SPRZEDAŻ DETALICZNA: trzeci kwartał nadal pozytywny

Dynamika sprzedaży detalicznej w trzecim kwartale 2024 kontynuowała dobrą passę i była dodatnia – według najnowszych danych opublikowanych przez GUS wyniosła 4,4% r/r w lipcu oraz 2,6% r/r w sierpniu. Dla porównania trzeci kwartał poprzedniego roku notował spadki na poziomie -4,0% r/r w lipcu i -2,7% r/r w sierpniu. Badając sprzedaż detaliczną w cenach stałych w sierpniu 2024, można zauważyć, że najwyższe wzrosty względem sierpnia poprzedniego roku wystąpiły w przypadku kategorii „Pojazdy samochodowe, motocykle i ich części” oraz grupy „Pozostałe”, które zanotowały wzrost o odpowiednio 15,7% i 13,9% r/r. Pozytywnie wyglądała też sytuacja w grupie produktów „Farmaceutyki, kosmetyki i sprzęt ortopedyczny”, które osiągnęły dodatnią dynamikę na poziomie 11,2% r/r,

– dodaje Ewa Derlatka-Chilewicz.

Rokroczne spadki wystąpiły w czterech kategoriach. Najgorszy wynik odnotowano dla „Tekstyliów, odzieży i obuwia” (-13,6% r/r), „Mebli, RTV i AGD (-5,3% r/r), „Prasy i książek” (-1,9% r/r) oraz „Żywności, napojów i wyrobów tytoniowych” (-0,4% r/r).

Wskaźniki nastrojów konsumenckich są lepsze niż rok temu, co ma odzwierciedlenie w wyższych wydatkach społeczeństwa. Według najnowszego odczytu z lipca obecna wartość BWUK jest wyższa o 10,9 pp. w odniesieniu do lipca 2023 roku,

– dodaje Ewelina Staruch.

Udział e-handlu w sprzedaży detalicznej w sierpniu wyniósł 8,0%, co stanowi niewielki wzrost o 0,7 p.p. r/r. Kategorie handlowe z najwyższym udziałem e-commerce to multimedia (obejmujące prasę, książki, sprzedaż w sklepach wyspecjalizowanych), sektor mody oraz meble, RTV i AGD.

ODWIEDZALNOŚĆ I OBROTY: stabilizacja liczby klientów i ich wydatków w centrach handlowych

Odwiedzalność w centrach handlowych w okresie lipiec – sierpień 2024 wyniosła średnio ok. 450 000 klientów w przeliczeniu na jeden obiekt. Ten wynik jest podobny do poprzednich lat.

W porównaniu do 2023 roku zaobserwowano nieznaczny, bo 1-procentowy spadek r/r liczby odwiedzających, jednak zestawiając ten wynik z 2022 rokiem, widzimy, że nastąpił 4-procentowy wzrost. Najlepsze wskaźniki zmian odwiedzalności rok do roku odnotowały największe centra handlowe o powierzchni najmu powyżej 60 000 m2 Wstępne wyniki za wrzesień pokazują jednak kilkuprocentowe spadki odwiedzalności rok do roku, które mogą wynikać z wyjątkowo dobrej pogody i wynikającej z niej niższej skłonności do odwiedzin w centrum handlowych i zakupów jesiennych kolekcji,

– tłumaczy Ewa Derlatka-Chilewicz.

W okresie lipiec – sierpień 2024 średnie obroty najemców centrów handlowych przekroczyły 1100 PLN netto na m2, a w całym trzecim kwartale były nominalnie średnio wyższe o 4% w porównaniu do 2023 roku. Natomiast po uwzględnieniu inflacji realne średnie obroty odpowiadają zeszłorocznym poziomom. Najwyższy wzrost został zanotowany w przypadku najmniejszych centrów handlowych – nominalny średni wzrost o 5%, co przekłada się realny wzrost obrotów ok. 1%.

CZYNSZE: rokroczne wzrosty czynszów we wszystkich trzech segmentach rynku

Michał MasztakowskiAnaliza czynszów za najlepsze obiekty typu “prime” wykazała ich systematyczny wzrost. Porównując trzeci kwartał 2024 do trzeciego kwartału 2023 można zauważyć, że w przypadku centrów handlowych wzrost ten wyniósł 19% r/r, a średni poziom czynszu sięgnął 155 EUR/ m2/ miesiąc.

W lokalach zlokalizowanych przy ulicach handlowych również zaobserwowano 19-procentowy wzrost czynszów.

Nieco wyższy rokroczny wzrost odnotowano natomiast dla parków handlowych, gdzie stawki urosły średnio o 23% r/r,

– komentuje Michał Masztakowski, Head of Retail Agency Poland, Cushman & Wakefield.

PUSTOSTANY: Poznań i Wrocław z najwyższym wskaźnikiem powierzchni niewynajętej

Badanie obejmowało osiem największych aglomeracji w Polsce i wykazało, że wskaźnik pustostanów według stanu na trzeci kwartał 2024 wyniósł 3,2%. W poprzednim roku był on nieznacznie wyższy – 3,6%. Poznań nadal pozostaje na niechlubnym prowadzeniu pod względem poziomu pustostanów, który wyniósł w tym mieście 4,6%. Wrocław z kolei odnotował wskaźnik 4,0%. Najmniej dostępnej powierzchni do wynajęcia jest w Łodzi, zaledwie 1,1%.

Pełna wersja raportu jest dostępna tutaj.

Cushman & Wakefield

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.