O Spółdzielni Mleczarskiej Mlekpol, jej pozycji na rynku i sytuacji branży mleczarskiej rozmawiamy z Prezesem Zarządu SM Mlekpol – panem Tadeuszem Mroczkowskim. Rozmowę przeprowadził Mirosław Szul, Redaktor Naczelny Przeglądu Handlowego.
SM Mlekpol to firma, której większości nie trzeba przedstawiać. Mimo wszystko czy może Pan opowiedzieć w kilku zdaniach o firmie?
Tadeusz Mroczkowski, Prezes Zarządu SM Mlekpol: Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol to firma z ponad 40-letnim doświadczeniem na rynku. Od dawna jest jednym z czołowych producentów mleka i wyrobów mleczarskich w Polsce i w Europie. Spółdzielnia zrzesza ok. 8400 członków, którzy dziennie dostarczają do przerobu ponad 5,7 milionów litrów mleka. Obecnie przetwarzamy blisko 17% mleka surowca produkowanego w polskich gospodarstwach. W 2021 roku, jako pierwsi w kraju, pobiliśmy rekord skupu, który wyniósł ponad 2 miliardy litrów.
Misją Mlekpolu jest dostarczanie konsumentom wysokiej jakości produktów, z najlepszego polskiego mleka. Wyraża się ona w haśle „Naturalnie dbamy o ludzi” – stawiamy bowiem na żywność o niskim stopniu przetworzenia i czystym składzie, wyprodukowaną według dobrych, sprawdzonych receptur. Taką, która wspiera zdrowie człowieka, dostarcza mu różnorodnych składników odżywczych, wpływa na jego odporność i dobre samopoczucie.
Trochę liczb. Jak dużym pracodawcą jest SM Mlekpol oraz ile zakładów produkcyjnych i marek produktowych posiada firma?
Mlekpol tworzy czternaście nowoczesnych i wysoko wyspecjalizowanych zakładów przetwórczych. Główna siedziba firmy mieści się w Grajewie. Dzisiaj w całej Polsce zatrudniamy około 3000 pracowników i znajdujemy się na liście 50 najlepszych pracodawców rankingu tygodnika „Wprost”.
W naszym portfolio posiadamy kilkanaście marek, znanych nie tylko w Polsce, ale także na świecie: Mlekpol, Łaciate, Milko, Mazurski Smak, Białe, Rolmlecz, Maślanka Mrągowska, a od niedawna także Jogo czy Bambino. Rozwijamy ponadto marki wykreowane specjalnie z myślą o rynkach zagranicznych – Milcasa oraz Happy Barn. Tworzenie tak wszechstronnej oferty, spełniające potrzeby polskich konsumentów i światowych rynków, odbywa się przy współpracy z Instytutem Innowacji Przemysłu Mleczarskiego w Mrągowie. Działalność tej jednostki skupia się na prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych, wykonywaniu ekspertyz z dziedziny mleczarstwa oraz profesjonalnych analiz laboratoryjnych. Z pomocą Instytutu Mlekpol jest w stanie opracowywać nowe, innowacyjne produkty, które są odpowiedzią na aktualne trendy i potrzeby partnerów handlowych.
Jakie produkty można znaleźć w Państwa ofercie i które z nich cieszą się największym uznaniem konsumentów?
Oferta produktów mleczarskich Mlekpolu jest niezwykle bogata i różnorodna. Znajdują się w niej między innymi: mleko pasteryzowane i UHT, śmietany i śmietanki, sery żółte w plastrach, blokach, kręgach i tarte, ser mozzarella, serki i sery topione, serki śmietankowe, masło i mixy maślane, maślanki, kefiry, jogurty, serki wiejskie, twarogi i mascarpone. Nieustannie wprowadzamy też nowości produktowe. Ostatnią z nich jest Ayran, legendarny turecki napój jogurtowy składający się z jogurtu, wody i soli. Dla osób ze specjalnymi wymaganiami żywieniowymi (i nie tylko) w ofercie posiadamy ponadto produkty bez laktozy: mleko, twaróg, jogurty.
Największą popularnością cieszą się oczywiście mleko, śmietany i śmietanki oraz masło pod marką Łaciate oraz sery Mlekpol. Klienci wyjątkowo cenią sobie również Maślankę Mrągowską, Serki z krówką Rolmlecz czy puszyste serki i do smarowania śmietankowe Łaciate.
Jak wygląda kwestia eksportu i jakie rynki poza Polską, są dla firmy najistotniejsze?
Niemal 30% produkcji Mlekpolu eksportowane jest do ponad 100 krajów na całym świecie. Najpopularniejszą markę – Łaciate – można kupić już na 6 kontynentach. Najważniejsze rynki zbytu to kraje Unii Europejskiej – państwa bałtyckie, Słowacja, Czechy, Bułgaria, Rumunia, Grecja, Włochy oraz Niemcy. Drugim kluczowym kierunkiem są dla nas kraje, w których produkcja mleka jest niewystarczająca do pokrycia wewnętrznych potrzeb. Mowa tu m.in. o Chinach, Indonezji, Filipinach, Wietnamie, Korei Południowej, Izraelu, Meksyku, Chile, Dominikanie, Indiach, Iraku, Mołdawii czy Serbii. Dostarczamy tam produkty przeznaczone dla klientów B2B, B2C, dystrybutorów i klientów detalicznych.
Jako ciekawostkę mogę podać, że w czerwcu tego roku Mleko Łaciate 3,2% zajęło drugą pozycję w kategorii sprzedaży pojedynczego produktu na niezwykle cenionej chińskiej platformie zakupowej JD. Dowodzi to, jak dużą popularnością w tym kraju cieszy się mleko z Mlekpolu.
Jak obecna sytuacja gospodarcza oraz wysoka inflacja w Polsce wpływa na branżę mleczarską?
Mleczarstwo, podobnie jak inne branże, mocno odczuwa skutki inflacji i napiętej sytuacji międzynarodowej w związku z wojną na Ukrainie. W ostatnim czasie wzrosły zarówno koszty produkcji, jak i samego przetwórstwa. Wysokie ceny energii, wydatki związane z materiałami eksploatacyjnymi, rosnące koszty pracownicze to główne przyczyny tego, że w sklepach produkty mleczarskie stały się droższe. Oprócz tego, po historycznych wzrostach cen mleka surowego w drugiej połowie 2022 r., przyszedł czas korekty związanej z przyrostem produkcji u największych światowych eksporterów, mniejszym importem do Chin i spadającą siłą nabywczą konsumentów. Wszystko to przyczyniło się do pogorszenia sytuacji zakładów przetwórczych i rolników zajmujących się produkcją mleka. SM Mlekpol, jako duża, nowoczesna firma, stara się jednak elastycznie dostosowywać do zachodzących zmian, m. in. modyfikując ofertę i optymalizując procesy produkcyjne. Trudna sytuacja w branży przyspiesza działania konsolidacyjne. W ich ramach Mlekpol w tym roku włączył w swoje struktury Łódzką Spółdzielnię Mleczarską Jogo. Wierzymy, że to połączenie przyniesie firmie korzyści, jednak jesteśmy świadomi nakładów i pracy, jakie w najbliższym czasie trzeba będzie ponieść.
Dziękuję za rozmowę.
Rozmawiał Mirosław Szul / PrzeglądHandlowy.pl