Dziesiąte urodziny sieci ODIDO

ODIDOSieć franczyzowa ODIDO obchodzi swoje dziesięciolecie. W ciągu ostatnich 10 lat ODIDO zajęło szóstą pozycję pośród sieci franczyzowych w Polsce pod względem liczby sklepów. Obecnie liczy 2660 placówek, zlokalizowanych w całym kraju, od małych miejscowości, aż po duże miasta, w sumie w 1441 lokalizacjach. Operatorem marki jest sieć hurtowa MAKRO.

Sieć franczyzowa ODIDO opiera się na modelu miękkiej franczyzy. Jest to koncept skierowany do właścicieli sklepów, którzy cenią sobie niezależność biznesową, ale jednocześnie poszukują partnera, który będzie ich wspierał w codziennym prowadzeniu biznesu. Na przestrzeni lat ODIDO budowało swoją pozycję, teraz sklepy pod pomarańczowo-zielonym szyldem można znaleźć na terenie całej Polski, zarówno w małych miejscowościach, jak i dużych miastach, co potwierdza, że model sieci jest bardzo elastyczny i sprawdza się w zróżnicowanym otoczeniu rynkowym.

Przez ostatnie dziesięciolecie, w którym działa ODIDO, rynek handlu detalicznego uległ ogromnej metamorfozie.

Obserwujemy postępujący spadek liczby sklepów na rynku, przy czym najszybciej znikają te najmniejsze, prowadzone przez niezależnych właścicieli. Sklepy niezależne mają duże problemy, żeby konkurować z coraz liczniejszymi sieciami sklepów spożywczych, dyskontami oraz sieciami mniejszych supermarketów, otwieranych w małych i średnich miejscowościach. Siła zakupowa sklepu niezależnego jest dużo mniejsza i nie jest on w stanie zaoferować ceny ani doświadczenia zakupowego na poziomie sklepu sieciowego. Dodatkowo w sklepach niezależnych często mamy do czynienia z problemem sukcesji, młodsze pokolenie nie chce przejmować biznesu rodzinnego.

– komentuje sytuację w sektorze handlu tradycyjnego Marta Plakwicz, menedżer działu TGM i polityka cenowa w MAKRO.

Dynamiczny rozwój sieci franczyzowych jest wyraźnie widoczny na rynku, zmiany związane z pandemią COVID-19 tylko przyspieszyły ten trend. Niezależni właściciele sklepów, próbując przetrwać na bardzo konkurencyjnym rynku i jednocześnie zapewnić sobie bezpieczeństwo i niezawodność dostaw, coraz chętniej dołączają do sieci spożywczych franczyzowych.

MAKRO z sukcesem rozwija swój koncept ODIDO, udaje nam się rok rocznie powiększać naszą „rodzinę franczyzową” o trzycyfrową liczbę sklepów. Jak widać, zmiany rynkowe powodują, że współpraca z zaufanym stabilnym partnerem zyskuje na znaczeniu.

– dodaje Marta Plakwicz.

ODIDO nieustannie ewoluuje, by dopasować się do konkurencyjnego rynku. MAKRO, operator sieci, zapewnia swoim partnerom dostęp do bardzo szerokiego asortymentu produktów spożywczych i przemysłowych, zarówno w swoich halach, jak i w usłudze dostaw. Właściciele sklepów pod szyldem ODIDO korzystają przy tym z preferencyjnych cen zakupu i promocji dedykowanych tylko im.

Siłę sieci zauważają też producenci, którzy bardzo chętnie klientom sklepów ODIDO dedykują swoje akcje promocyjne i konkursowe. Konsumenci co dwa tygodnie mają możliwość korzystania z oferty prezentowanej w gazetce promocyjnej. Wszystkie innowacje, jakie wprowadzane są w sklepach ODIDO wynikają bezpośrednio z potrzeb konsumentów. Dzięki obserwacji trendów w ODIDO znalazły się takie rozwiązania jak „Winostrefa”, kącik kawowy Rioba czy „Chwytaj w biegu” – kanapki, zdrowe soki, oferta przekąsek na ciepło.

Klienci sklepów ODIDO mogą sprawdzać na bieżąco ofertę sieci dzięki stronie internetowej www.sklepy-odido.pl. Na stronie znajdą również inspirującą sekcję „kuchnia z ODIDO”. Przepisy kulinarne opracowywane są przez wyśmienitych szefów kuchni z Akademii Inspiracji MAKRO. W przygotowaniu potraw pomagają filmy instruktażowe.

Właściciele sklepów ODIDO działają w swoich lokalnych społecznościach, bardzo często stając się ich swoistym sercem. Fakt ten potwierdzają historie laureatek plebiscytu „Handel jest kobietą”. Jest to projekt MAKRO Polska promujący przedsiębiorcze, pracujące w handlu kobiety. Klientki MAKRO są doceniane za swoje zaangażowanie w prowadzenie sklepu, wdrażanie innowacyjnych rozwiązań oraz łączenie pracy z działalnością charytatywną. W edycji z 2018 r. wyróżnienia zostały przyznane w 4 kategoriach: działalność na rzecz lokalnej społeczności, innowacyjność w biznesie, najbardziej zadbany sklep, Kobieta Roku (za całokształt działań). Laureatki plebiscytu zostały następnie zaproszone do udziału w kolejnej edycji projektu (2019 r.). Każda z Pań wskazała dwie inicjatywy wspierające lokalną społeczność. Następnie w prowadzonych przez nie sklepach ODIDO zostało zorganizowane głosowanie wśród konsumentów celem wyboru jednej inicjatywy z każdego regionu, której MAKRO Polska przyznało wsparcie finansowe. Poprzez akcję firma wsparła finansowo wybraną inicjatywę charytatywną, a także lokalne społeczności, zachęcała do dodatkowej aktywności w ramach prowadzonego biznesu, promowała przedsiębiorczość kobiet.

MAKRO wspiera właścicieli sklepów ODIDO również poprzez cykl edukacyjnych spotkań „Super Sklep”.  Z myślą o tej grupie klientów sieć hurtowni prowadzi różnego rodzaju szkolenia poświęcone innowacyjnym rozwiązaniom dla sektora handlu tradycyjnego. Odbywają się wówczas prezentacje ekspertów z różnych dziedzin, m.in. na temat trendów rynkowych w polskim handlu. Edukacyjne spotkania stanowią okazję do poszerzenia kompetencji biznesowych oraz integrowania sektora handlu tradycyjnego.

Przed ODIDO stoi na pewno wiele nowych wyzwań. Z pewnością naturalnym kierunkiem jest wprowadzenie nowoczesnych rozwiązań digitalowych, które staną się codziennością współczesnych sklepów. Już dziś MAKRO poszukuje rozwiązań, które w najbliższej przyszłości będzie mogło zaproponować właścicielom sklepów. Obecnie właściciele ODIDO korzystają z aplikacji MAKRO oraz dedykowanej im strony www.makrodlahandlu.pl.

Rynek ulega ciągłym zmianom, co oznacza, że kolejne 10 lat dla ODIDO będzie z pewnością czasem przyspieszonego rozwoju i jeszcze głębszej współpracy franczyzobiorcami.

MAKRO

Dodaj komentarz

Twój email nie będzie widoczny w treści komentarza.
Wszystkie pola oznaczone * są wymagane.