Nadchodzące lata przyniosą branży handlowej wiele wyzwań. Na lokalne uwarunkowania, min. w postaci postępujących ograniczeń w niedzielnym handlu, nałożą się globalne trendy społeczne, takie jak starzenie się populacji i rosnące oczekiwania konsumentów. Zmiany te wymuszają na branży otwarcie na nowe rozwiązania i formaty.
Najbliższe lata przyniosą bardziej intuicyjne i znacznie szybsze zakupy. Zmniejszy się powierzchnia sklepów, upowszechnią się kasy samoobsługowe i hybrydowe. Dzięki zastosowanym nowoczesnym urządzeniom, takim jak inteligentne półki czy wózki, klient w sklepie z łatwością znajdzie to, co chce kupić, a wszystko to pod wpływem zmian cywilizacyjnych i oczekiwań konsumentów.
Nowy profil klienta
Dynamiczne zmiany społeczne w tym starzenie się populacji i rosnące tempo życia wpływają na zachowania konsumentów. Klienci oczekują większej wygody i szybkości realizacji zakupów. Już teraz na popularności zyskują nowoczesne narzędzia, które ułatwiają i przyspieszają zakupy. Dostawy do domu, płatności on-line i dostępność zamówień przez Internet to usługi, bez których trudno sobie wyobrazić zakupy w kolejnych latach. Jednak na oczekiwania klientów wpływa też to, jakiego rodzaju zakupów dokonują. Dlatego trzeba wyróżnić zakupy dokonywane z konieczności – tu najistotniejsza jest szybkość i wygoda – oraz takie, które sprawiają przyjemność – one mają dostarczać dodatkowych wrażeń. W związku z tym każde połączenie usprawnień, szybkości obsługi i dostawy z dodatkowymi doznaniami będzie elementem, który zwiększy przewagę konkurencyjną.
Modelowy sklep
Mimo rosnącej popularności wygodnych zakupów on-line, przyszłość nadal będzie należała do sklepów stacjonarnych. Modelowy sklep będzie miał powierzchnię i asortyment dostosowane do potrzeb lokalnych klientów. Wyposażony w kasy samoobsługowe i hybrydowe z wygodną i przejrzystą ekspozycją towarów dzięki, której łatwiej znaleźć to co chce się kupić, będzie miejscem przyjaznym dla klienta w każdym wieku. Ponieważ zarówno dla millenialsów i seniorów placówka handlowa stała się miejscem nawiązywania kontaktów społecznych, coraz częściej w obrębie sklepów będzie można obserwować strefy kawiarniane, dające możliwość spędzenia czasu z innymi ludźmi. Przykładem realizacji tego trendu obecnie jest jeden z niemieckich punktów REWE, wyposażony przez Modern Expo. Wielofunkcyjna i dobrze zorganizowana przestrzeń łączy strefę handlową z miejscem na towarzyskie spotkanie przy stole, odpowiadając na potrzeby współczesnego klienta. Jest to jeden z przejawów zacierania się formatu sklepów, zarówno pod względem wystroju placówek jak i oferty asortymentowej.
Trendy w polskim handlu
Polski handel detaliczny nie odstaje od trendów, jakie możemy zaobserwować w Amsterdamie czy Rzymie. W sklepach wielkopowierzchniowych zaczynają dominować usługi, stoiska dedykowane, głównie gastronomiczne. Placówki typu convenience również przechodzą transformację. W ostatnich dwóch latach ich koncept zmienił się dwukrotnie. Wszystko po to, by lepiej dopasować się do oczekiwań nowego pokolenia konsumentów stawiającego na szybkie zakupy i gotowe do przyrządzenia posiłki.
– mówi Bogdan Łukasik, szef rady nadzorczej Modern Expo Group, producenta nowoczesnych rozwiązań dla handlu.
Tak jak w Europie Zachodniej, również w Polsce dominuje przede wszystkim zaangażowanie w rozwój rozwiązań technologicznych. Połączenie tradycyjnej sprzedaży z e-commerce oraz duży nacisk na dedykowane rozwiązania dla konsumentów, w tym skupienie uwagi na emocjach i doznaniach, a nie tylko czystym sprzedawaniu produktów.
– podsumowuje polską branżę retail Bogdan Łukasik.
Modern-Expo